VISSELBLÅSNING
Västgötarör AB strävar efter att vara en öppen och transparent arbetsplats. Därför är det viktigt för oss som arbetsgivare att det är enkelt att rapportera missförhållanden på ett konfidentiellt och säkert sätt.
Vad är visselblåsning?
Visselblåsning innebär att ett person rapporterar om missförhållanden eller oegentligheter inom en organisation, myndighet eller ett företag. Syftet med visselblåsning är att upptäcka allvarliga missförhållanden på arbetsplatser i ett tidigt skede för att kunna vidta rätt åtgärder.
Vem kan visselblåsa?
Du kan visselblåsa och få skydd enligt Visselblåsarlagen om du är anställd, arbetssökande, eller praktikant till exempel. Entreprenörer och leverantörer till Västgötarör AB som fått reda på missförhållanden kan också rapportera.
Vad kan jag visselblåsa om?
Om du misstänker missförhållanden, lag- och/eller regelbrott uppmanar vi dig att rapportera detta som ett visselblåsningsärende. Varför visselblåsa?
På Västgötarör AB strävar vi efter att ha en öppen och transparent arbetsplats, där missförhållanden inte ska förekomma. Därför är det viktigt för oss som arbetsgivare att det är enkelt att visselblåsa. Vi använder Visslans visselblåsarkanal som säkerställer din anonymitet och hög säkerhet. Du når kanalen genom att klicka på knappen ”Jag vill slå larm” efter denna text.
Vem kan rapportera?
Sammantaget kan du rapportera missförhållanden om du är verksam inom Västgötarör AB. Är du osäker uppmuntrar vi dig att läsa mer i vår visselblåsarpolicy.
Vad kan rapporteras?
Vi uppmanar dig att visselblåsa vid misstanke om att ett missförhållande råder inom företaget och det finns ett allmänintresse av att detta kommer fram. Exempel på missförhållanden som kan räknas som visselblåsningar är:
● Korruption, medvetet felaktig bokföring, bedrägeri, stöld eller annan ekonomisk brottslighet
● Allvarliga miljöbrott
● Större säkerhetsbrister på arbetsplatsen
● Andra allvarliga missförhållanden som rör liv eller hälsa
Är du osäker uppmuntrar vi dig att läsa mer i vår visselblåsarpolicy. Du behöver inte bevis för din misstanke, men alla rapporteringar måste lämnas i god tro.
Hur hanteras rapporteringen?
Rapporteringen hanteras konfidentiellt. Samtliga personuppgifter utan relevans kommer att raderas, och ärendet sparas endast så länge det är nödvändigt.
Våra ärenden hanteras initialt av Starck & Partner för att garantera oberoende hantering av rapporteringar. Efter den initiala ärendeshanteringen kan interna kontaktpersoner hos oss komma att ta över ärendet.
Har du fler frågor?
Om du vill veta mer om vår hantering av rapporteringar, personuppgifter eller arbetsmiljöfrågor, läs gärna nedanstående dokument:
Du kan larma här på webben,
ringa eller besöka oss.
Vanliga frågor
Vad kan jag slå larm om?
Du har rätt att slå larm om missförhållanden som det kan finnas ett allmänt intresse av att ta del av. Det betyder att till exempel dina egna synpunkter på hur organisationen styrs eller din lön inte hör hemma här. Däremot kan du larma om brott eller oegentligheter som du vet eller misstänker pågår inom organisationen. Exempel på detta kan vara: mutor, brott mot miljö- eller arbetsrättslagar eller förskingring.
Kan jag vara anonym?
Ja, vi garanterar att du är 100% anonym genom hela processen om du vill. Utredaren som läser din anmälan kommer aldrig att kunna se vem du är och all kommunikation är krypterad. Väljer du att rapportera muntligt och personligen till ärendehanteraren är du ej anonym för ärendehanteraren. Ärendehanteraren har tystnadsplikt och för ej identitet vidare till övriga utredare.
Riskerar jag att bli av med jobbet?
Nej, oavsett hur du väljer att larma är lagen tydlig med att du inte riskerar någon form av bestraffning. Det finns många olika exempel på vad som kan anses vara en bestraffning bland annat: uppsägning, ändrade arbetsuppgifter, lönesänkning eller utfrysning. En arbetsgivare som på något sätt bestraffar en visselblåsare bryter mot lagen och riskerar att få betala skadestånd.
Vad händer när jag har skickat in min anmälan?
Du kommer att få en unik kod som du kan använda för att logga in och följa din anmälan. Din anmälan skickas till en utredare som kommer att granska den. Du kommer att ha möjlighet att komplettera din anmälan eller svara på eventuella frågor som utredaren kan ha. Du blir meddelad när utredningen är avslutad och kan läsa om eventuella åtgärder när du loggar in med din kod.
Kan jag larma på andra sätt?
Ja, du väljer själv hur du vill slå larm. Du kan också vända dig till en myndighets visselblåsarkanal. Sådana kanaler finns hos ett stort antal myndigheter, bland annat Arbetsmiljöverket, Finansinspektionen, Inspektionen för vård och omsorg, Skatteverket, Integritetsskyddsmyndigheten och många fler som har ansvar för olika områden i samhället.
Vem kommer att läsa min anmälan?
En grupp av utsedda utredare kommer att ta emot din anmälan. De kommer att arbeta oberoende för att utreda din anmälan och ta nödvändiga åtgärder. Ingen annan i organisationen kommer alltså att kunna läsa ditt ärende och utredarna har tystnadsplikt.

